Med 13 år av jobb- och studier inom webb- och kommunikation, främst som webbredaktör med olika fokus, har jag insett att man aldrig slutar att utvecklas inom området.
Jag älskar kurser, frukostseminarier och Twitter där jag kan följa ett pågående event till exempel. Jag slutar aldrig att utveckla mig inom WordPress plattform och hoppar på alla kurser jag ser inom detta och experimenterar med min egen blogg.
Inom webbredaktörsrollen ryms allt från strategiska beslut till att skapa innehåll för olika kanaler. Var fokus ligger beror mycket på var man jobbar så klart. Inget företag jobbar på samma sätt och därför är det en stor utmaning i att se speciella behov där du är. Mitt senaste jobb inom mässbranschen mötte jag utmaningen i att jobba serviceinriktat och vara till nytta för flera målgrupper. För besökare, utställare och kunder.
Jag började studera webbdesign år 2000 och jobbade efter det som webbredaktör i flera år inom organisation med ideell verksamhet. Därefter bestämde jag mig för att komplettera rollen med webbstrategi och gick utbildningen Interaktiv kommunikation på Berghs SoC. Året efter praktiserade jag som ”strategy planner” på den digitala byrån Hypermedia i Polen där jag jobbade med både lokala och globala kunder.
Eftersom jag alltid har trott att jag skulle tycka om att jobba på en plats där man möter många människor, gärna från olika länder, gick jag under mitt första år i Stockholm, 1993, en ett-årig turistserviceutbildning. Efter det året blev jag en “fullfjädrad turist”☺ Jag kunde alla flygplatsförkortningar, guidningsteknik och passerade under alla broar som omger Stockholm. Det var för övrigt en bra introduktion för en nyinflyttad Smålänning.