Swischa dig till jobbet i en linbana

Detta är ett dagdrömsinlägg, långt ifrån katastrofernas nyhetssändningar och hashtaggar om ojämlikhet. Jag erbjuder inte ens ett klipp där jag gör en ”epic split”. Det beror främst på att jag inte ens når mina tår om jag står upprätt och böjer mig framåt. Däremot delar jag gärna min förtjusning över den smarta, drömska idén om att ta sig fram med linbanor i städerna.

Pepparkakshustavling.se. På bilden ser du ett utav alla bidrag.Foto från Pepparkakshustavling.se – Denna bild visar ett utav alla bidrag. Finns att se på webben eller på Arkitektur- och Designscentrum i Stockholm.

Den första tanken om linbanor såg jag i Pepparkakshustävlingen i kategorin ”Upp till 12 år”. Utställningen finns på Arkitektur- och designcentrum. Bidraget verkade mest syfta till hur mycket roligare det skulle vara att åka linbana till förskolan, men förutom det roliga i det vore det utan tvekan både snabbare och miljövänligare (om vi bortser från projektet med att bygga upp linbansstationer över hela stan).  I pepparkaksvärlden får du tänka helt fritt och inget är omöjligt när du jobbar med deg, nonstopkarameller och polkagrisstänger! Vräk på bara. Du kan rösta på bidraget på bilden och se alla andra 76 bidrag genom att gå in på Pepparkakshustävling. Och varför stanna vid förskola, jag skulle vilja åka linbana till mitt jobb och till affären när jag ska handla mat. I snöslask och tågkaos, tänk om det fanns en linbana att ta istället.

Creative Commons. Cable cars in Singapore. Attribution: Nachoman-au
Photo: Creative Commons. Cable cars in Singapore. Attribution: Nachoman-au

Åter till ”verkligheten” och Göteborg. Med tanke på barnets idé blev jag lite glad när jag såg artikeln från Dagens Nyheter från 27 november om att tanken på linbanor finns ”Göteborg föreslås få linbanor”. Långt ifrån färdigtänkt men i alla fall.

Linbanans idé känns välidgt långt ifrån Japan med alla sina monorails… Och en tanke är också att lägga en slant på att förbättra SJ:s tågförbindelser, för att inte tala om utbyggnaden av spårväg city och de nya tunnelbanestationerna. Men vad bra det vore att ha trafik både ovan marken och under marken.

Men som jag skrev i början, det är bara en dröm. Liksom ombyggnationen av Slussen till ett vackert område där du vill flanera och fundera, det är också bara en enda lång utdragen dröm än så länge.

Lämna ett svar