Provokativt, komiskt och tragiskt i novembermörkret

stockholmfilmfestival.se
Skärmdump från stockholmfilmfestival.se

Vad vore novembermörkret utan bra film?

I onsdags körde Stockholms filmfestival igång och pågår till 17:e november. Bland det asiatiska utbudet tittar jag alltid lite extra efter koreansk film, jag tycker att koreansk film förtjänar mer uppmärksamhet särskilt om du gillar dramatik, relationer, tragik och komik i ett och fotografiskt vackra scener. Blod, våld och horror utlovas också, därför bäst se vissa filmer hemma. Jag som alltid älskat att gå på bio har börjat omvärdera det lite grann, hemma kan man ju vrida ner ljudet eller ta till kudden om det behövs.

Om du av nån anledning tycker det är roligt att se en film innan den har officiell premiär på biograferna eller inte alls, så har du din chans under filmfestivalen. Den första filmen jag kommer att se blir i morgon kväll och det är Anna Odells film Återträffen som har premiär här den 15 november. Filmen har redan fått en stor uppmärksamhet utomlands, pris på festivalen i Venedig och ska även visas i Busan i Sydkorea bland annat. Temat är tacksamt, hur man som vuxen förhåller sig till det som varit och vad kan då passa bättre än en klassisk klassåterträff.

Nu hinner man ju inte se alla filmer på sin önskelista men den kan ju sparas för senare tillfällen. Till exempel har jag valt bort den enda filmen av Kim Ki-Duk men jag älskar trailern och tror filmen är bra:

Filmer jag ska se i år

Sydkorea: How To Use Guys with Secret Tips av Wonsuk Lee
”En romantisk satir om könsroller, karriärsambition och samhällets oförmåga att uppskatta hårt arbete.”

Kina: American Dreams in China av Peter Ho­sun Chan
”En kinesisk The Social Network”

Venezuela: Bad Hair av Mariana Rondón
”En fin och ömsint historia om en godhjärtad 9-årig pojke som är besatt av att platta sitt hår”

USA: The Fifth Estate av Bill Condon
”En underhållande och spännande thriller om kampen för informationsfrihet” om Julian Assange.

Storbritannien, USA, Frankrike: Philomena av Stephen Frears
”En otrolig men sann historia om en kvinna som åker till USA med en cynisk journalist för att spåra sonen som adopterades bort när hon var tonåring.”