Det har väl inte undgått någon att politikerrveckan i Almedalen pågår. Alla medier, små som stora eller enskilda individer och företag rapporterar utifrån sina intressen. Framåt kvällen byts dock ämnen och instagramifierade tweets visar fester, suddiga personer, drinkar och jakten på det där rosévinet och vem som hänger med vem…
Jag som inte är särskilt politiskt intresserad eller aktiv har de senaste åren, dock lite mindre just i år, följt Almedalen via livesändningar, Twitter och läst bloggar. Varför det då, om jag inte bryr mig mer än medelmåttigt om vad Reinfeldt och övriga utlovar och inte?
Nyhetsbevakning – som vanligt
För min del handlar det som alltid att försöka förstå vad som händer – nyhetsbevakning, dels för min egen skull men också i egenskap av mitt jobb som till viss del handlar om webbredaktörsskap.
Jag jobbar inte på någon tidning utan intresset handlar mer om hur kommunikation och användandet av webb utnyttjas på en plats där det kryllar av mediarepresentanter, pr-folk och journalister och företag som frenetiskt kampanjar för sin sak. Ibland kommer det fram nya grepp och intressanta vinklar för att synas och skapa uppmärksamhet.
Det är svårt att undvika att bli uppdaterad
Att jag ibland blir ”oavsiktligt” uppdaterad är inte heller konstigt eftersom många av de personer jag vanligtvis följer på Twitter är på plats.
Genom alla blogg- och twitterinlägg som produceras, sajter som Makthavare.se och livesändningen Godmorgon Almedalen #gma12 med Brit Stakston @britstakston och Jocke Jardenberg @jocke som varje dag pratar om det som händer och intervjuar deltagare, så är jag nöjd med uppdateringar.
För att få en uppfattning om hur mycket som sägs via Twitter och vilka som är aktiva, så är Almedalen på Twingly Liveboard intressant (se bilden). ”Top Users by Number of @mentions” är bra om du vill få en uppfattning om vilka som är mest engagerade och omnämnda. Detta skiljer sig från år till år men några ligger som alltid fast i toppen.