Mina lärdomar från Internetdagarna #ind13

IloveInternetI veckan var jag på Internetdagarna, 25-26 november, och det var två intressanta dagar eftersom jag lärde mig nya saker och träffade spännande människor. Det är inte alltid man har möjlighet att gå på två dagars konferens, ibland kollar jag livestreaming till och från hemifrån eller i efterhand, men denna gång var jag på plats i Waterfrontbyggnaden. Synd bara att deras wi-fi nät alltid tycks bli överbelastat och nästan slutar att fungera. Det håller inte för en kräsen twittrande och bloggande publik. Men det är ett utmärkt tillfälle att mingla, jag träffade nog runt 25 nya och ny-gamla bekanta under fikapauser och luncher. Det skulle helt klart underlätta för kontaktsökandet om man alltid kunde gå runt med namntags och twitteralias runt halsen :)

Dag 1 innebar WordPress för hela slanten, keynote-talare och Fredrik Lindström

Som webbredaktör var jag glad att ett av ”spåren” man fick välja på var WordPress – en hel dag! Men så här i efterhand hade jag gärna kunnat hoppa mellan eventen. Vi lärde oss WordPress utifrån olika perspektiv men det jag personligen hade konkret nytta av var dragningen Maria Zerihoun från Bloggcoach gjorde, 25 tillägg i WordPress rätt upp och ned. Bara anteckna och hem och praktisera. Killarna från Odd Alice, Jesper Bylund och Thord Daniel Hedengren (moderator och föreläsare), utrustade med massor av humor var intressanta att lyssna på även om jag inte fattade allt. Kunskap i huvudsak riktad till utvecklare blir lite för tekniskt för mig.

Internetdagarna 2013

Lärdomar i korthet

  • Svenska är ett utav de ledande språken på Wikipedia räknat per capita
  • Det otäcka med att demokratin och åsiktsfriheten i världen är på väg nedåt enligt färsk statistik hämtad från 60 länder
  • Viktigt att tänka på att sätta rätt hierarki på webbinnehållet för att den responsiva designen ska visa upp innehållet på rätt sätt beroende på skärmstorlek.
  • Jag ska komma ihåg att gå på nästa #wpbar och ett framtida WordCamp vore inte fel (bara det inte blir för tekniskt).
  • Användandet av smartphones i Sverige har ökat från 22% (2010) till 65% (2013)!

”Föreställ dig en värld där alla människor på planeten har fri tillgång till all mänsklig kunskap. Det är vad vi arbetar för.”

Wikipedia och grundaren Jimmy Wales

Vilket företag ligger bakom den visionen?
Första dagens konferens öppnades av Jimmy Wales, grundare till Wikipedia och Wikimedia Foundation. Det jag inte kände till är att Wikipedia ger stöd till mobilanvändare i vissa afrikanska länder, genom att försöka övertyga operatörerna att göra Wikipedia tillgängligt i mobilen utan att ta betalt för datatrafiken. I augusti 2013 noterades ungefär 35 miljoner sådana gratisvisningar (enligt uppgifter publicerade på Internetdagarnas webbplats).

Vi är insnöade här i Sverige – därför är vi så dedikerade nätet, eller? Ett snöigt foto från Sverige visas efter att Jimmy berättade att Sverige är ett utav toppspråken på Wikipedia i förhållande till capita och där finns också isländska, estniska, norska och finska med. Vad kan det beror på? Att vi inte har så mycket annat att göra här uppe i skandinavien de mörka insnöade kvällarna…

Jimmys kommentar om att 87 procent av skribenterna är män: ”Det vi har svårare att göra någonting åt är tyvärr det faktum – och det här ser vi när vi gör fokusgrupper bland användarna – att män generellt sett inte har några problem med att skriva om saker som de inte har en aning om.”

”Snowden har väckt oss alla”

Den andra utav keynote -talarna första dagen var Rebecca MacKinnon, från Californien författare, journalist, driver åsiktsfirhet och sekretess på nätet och hur globala regler påverkar mänskliga rättigher. Rebecca redovisade ny statistik från organisationen Freedom House som driver och förspråkar frihet runt om i världen. Av rapporten ”Freedom on the net 2013” kan man se en trend att demokratin i världen är på tillbakagång! Av de 60 undersökta länderna minskar demokratin och åsiktsfriheten för medborgarna i 34 nationer. Bredare övervakningsmetoder och nya lagar som kontrollerar innehåll på nätet inklusive sociala medier är några av de faktorerna bakom nedgången.

Rebeca gratulerade oss svenskar till att Sverige tog förstaplaceringen på World Wide Web Foundations årliga rankinglista The Webindex som precis hade offentliggjorts. WWWF mäter inte bara bandbredd och antal internetanvändare utan även sådant som säkerhet, övervakning och tillgången till fri och öppen information.

Om övervakning kommenterade Rebecca: ”Vi som jobbar med de här frågorna är inte förvånade över att det förekommit övervakning, men jag blev förbluffad över omfattningen av den. Snowden har väckt oss alla.”

Livet blir enklare med tillägg

Maria Zerihoun och WordPressEfter Maria Zerihouns dragning har jag rensat ut inaktiva tillägg på min webbsida och lagt till nya. Till exempel ”P3 plugin performance profiler” och ”Enable media replace” är två bra tips. Det första handlar om att ha koll på prestandan på sin sajt. Ibland går det trögt, det måste inte bero på plugins och tillägg, men kan vara bra att hålla koll på vad det är som tar upp mest kraft utav dina plugins emellanåt. Enable media replace betyder helt enkelt att du kan ersätta en gammal fil med en ny på ett smidigare sätt. Dvs du behöver inte radera bort bilder du inte önskar, bara ladda upp och välja ersätt.  Social media bar har jag redan ett jag är nöjd med, seotillägg, linkchecker mm. Men alltid bra att få en lista på vad andra tyker funkar bra.

Faktum är att jag var extra noga med att kolla upphovsmannen denna gång med tanke på filmen vi såg under dag 2. Ett tillägg hoppade jag över på grund av ett konstigt uttryck i villkoren. Det är väldigt många som har laddat ned detta tillägg och egentligen kanske det inte är något att reagera på, men jag valde bort det. Se bild nedan.

Avslutningsvis på dag 1 fick vi en redovisning av den nya undersökningen Svenskarna och Internet.

Fredrik Lindström är en av mina favoriter, han ersatte Schyffert som underhållare innan middagen. Någon på Twitter kommenterade att Lindström körde billiga sexistiska skämt, men tänk då om Schyffert stått på scenen…

I efterhand kollat på Swedish Starup Session, intressant, bland annat paneldiskussion om hur man skalar upp en startup, mellan grundarna till Wrapp, Videoplaza och Narrative ledd av Annika Lidne. Rekommenderar att kolla på sändningarna i efterhand.

Zemantas terms of condition
Utdrag från företaget Zemantas villkor om du laddar ned och installerar deras WordPress-tillägg.

Dag 2 innebar fullt fokus på innehåll och webbpublicering, dagens inledning om att tillämpa gaming i arbetet och ”Terms and conditions may apply”.

Efter morgonens två keynotetalare var det dags att dela upp sig och jag hade valt innehållsdelen med flera intressanta dragningar om annonsering, plattformar, resonemang om hur innehåll för dig närmre dina kunder. Thord inledde även denna dag med en genomgång av kanaler. Nyhetsbrev brukar bli bespottade så därför kändes det bra att någon slår ett slag för dessa (En parentes, jag har i dagarna faktiskt beställt nyhetsbrev som jag ska betala för, det du!) Ska du utveckla en egen plattform eller räcker det med Tumblr? Det kan bara du avgöra genom att veta vad din målgrupp faktiskt uppskattar. Disney, Coca Cola och Dior använder sig av Tumblr som en av sina kanaler. Så vad behöver du för dina besökare? Ska du blogga? En blogg kan vara överflödig om din målgrupp hellre tittar på Youtube-klipp. Lägg krutet där det behövs. Och vidare, ställ dig hellre frågan varför du inte ska publicera än varför du ska publicera. Detta går hand i hand med tipset från Swedish startup session som jag såg i efterhand, tipset från Videoplazas grundare att i början göra den obligatoriska listan med punkter du INTE ska göra (eller vad du inte står för kan ju också funka). Börjar du tvivla, kolla på listan och du har svaret på vad du ska göra.

Lärdomar i korthet

  • Ställ dig hellre frågan varför du inte ska publicera än varför du ska publicera.
  • Mobilt först därmed skalar du upp istället för ned, du måste prioritera!
  • En vinnare agerar blixtsnabbt på data.
  • Tipsa dina vänner om ditt innehåll – fega inte ur!
  • Är du en ”gamer” klarar du av att misslyckas, om och om igen.

Tänk mobilt från start

Peter Frey, IT-chef från Expressen förespråkade och pratar om den mobila webben som den primära kanalen. Börja alltid i mobilen och tänk mobilt hela tiden. Skala upp istället för ned. detta medför att du måste prioritera. Jag håller med om att du måste kunna prioritera ditt innehåll, vilket inte bara förenklar för alla besökare men också medför en snabbare webb. Däremot håller jag inte med honom att man ska sluta kalla sin produkt för ”beta”, det vittnar om feghet. Snarare tvärtom, det vittnar om att förbättringar kommer att göras, att det är värt att återkomma och att allt inte är perfekt från start. Själv är jag ödmjuk för betaversioner och har en högre toleransnivå.

Annonsernas död är överdriven

Fredrik Strömberg, creative director för digitala medier på Bonnier Tidskrifter, är en person jag har följt under en lång tid på Twitter men aldrig har tilltalat för jag har känt mig både skeptisk och lite ”rädd” för hans åsikter. Ibland säger han saker som är huvudet på spiken dock. Därför var det intressant att lyssna ”live” på hans dragning om annonsering ur ett magasinperspektiv. Klokt resonerat och intressant. Gillade även alla hans fyrfältare ;). Det här med att skapa nya annonsformat på webben och nya miljöer där annonsen tillåts att samverka med innehållet tycker jag om. Funderar man en stund på det verkar det som en självklarhet och ingen nyhet, men varför är det då så få nätannonser som upplevs som bra och inte som en irriterande bananfluga. Vinnare agerar blixtsnabbt på data, det handlar om statistik och uppföljning, det finns liksom ingen genväg.

Sara Öhman är en sann innehållsskapare

Det jag tar med mig från Saras dragning ”En innehållsskapares vardag” är viktiga påminnelser om varför och hur vi bäst når våra mål. Hur mycket tid ska vi lägga VS målen. Det är här ambitionen sätts på riktigt. Mycket sant. Hur många gånger har man inte suttit i diskussioner och mål och visioner har varit alldeles för höga i förhållande till tid och resurser. Och snåla inte på verktygen och du behöver alltid mer innehåll än du tror. En väckarklocka: ”Du behöver 30.000 timmar video, inte 3 timmar tv” Shane Smith Vice. Därför: Ha alltid en kamera eller något att skriva på i fickan. Jobba med spridningen mer än texten och det handlar om att plantera materialet rätt till påverkningsbara ”Beliebers”. Och slutligen, något som jag verkligen kände igen mig i… Tipsa vänner. Fega inte ur!
Till Saras webbplats

Dags att ta spelandet på allvar
Jane McGonigal spelkonstruktör och forskare – keynotetalare

Jane McGonigal

Det är inget nytt att föra in gaming i andra områden än bara inom nöje. Att det kan lyfta ditt vardagliga arbete och öka motivationen. Jane berättade att: ”81 procent av alla anställda är inte engagerade i sitt arbete. Man kan jämföra det med den genomsnittlige Call of Duty-spelaren, som lägger 170 timmar om året – en hel arbetsmånad! – på att spela, och sannolikt är maximalt engagerad hela tiden”. Det finns mycket att hämta inom spelandet och det faktum att är du en ”gamer” klarar du av att misslyckas, om och om igen. ”The opposite of play isn’t work, it´s depression”. Belöningen är så pass stark att de flesta spelare försöker om och om igen tills det går vägen.

Här är samlade exempel på information om spelandets underbara värld och arbetet med att förändra världen. Tips från Jane.
Ett roligt exempel var ett ”Farmville” i verkligheten där resultatet ökade med 100%. En risig trädgård behövde verkligen hjälp med skötsel och flera spelare tog hand om detta tillsammans med resultatet att trädgården överlevde.

Pitcha din idé på Internet Discovery Day

Kalle kodare, en utav alla startup-satsningarMot slutet av dagen kunde du besöka Internet Discovery Day, en utställning där startupbolag kunde möta affärsänglar och investerare och pitcha sin affärside. Alla hade samma förutästtningar, sin företagside uppskissad på ett avlångt brunt papper. Du som besökare kunde sätta små guldhjärtan på de idéer du gillade bäst. Så många bra idéer och förhoppningar. Jag såg inte allt men bara ett exempel på vad jag gillade var ”Kalle kodare”,  där barn mellan 3-8 år på ett lekfullt sätt kan lära sig att koda. Appropå gaming och kunskap, vilken bra lärdom.

180 timmars avtalsläsning för den genomsnittlige nätanvändaren

Slutligen, innan middagen visades dokumentären ”Terms and Conditions May Apply”. Det som är skrämmande är att det hör till vanligheten att inte läsa igenom avtalen utan direkt klicka Godkänn när det gäller avtal för tjänster på nätet. Jag lyssnade på debattpanelen i efterhand, ledd av Kristina Alexanderson, och där var det någon som sa att om man ser flera av sina pålitliga vänner använda tjänsten är det mer troligt att man känner sig säker och inte tycker sig behöva läsa något avtal. Förlitar man sig på att andra redan har läst? Jag gör inte det, men däremot känns det som att folk jag litar på kan göra en bedömning av vad som verkar vara en ”seriös” tjänst och inte. Själv skummar jag alltid igenom bildrättigheter, och lever i tron att jag har förstått allt. Creative Commons till exempel har helt klart underlättat livet för oss som jobbar med innehåll och behöver foton.

Med andra ord är jag nöjd med de två dagarna, men hoppas på att Internetdagarna erbjuder mer än ett spår per dag nästa gång. Det kanske blir Webcoast nästa gång. Alla bra evenemang behöver nödvändigtvis inte finnas i Stockholm. Jag måste vidga mina vyer lite mer!

Lämna ett svar