Framtidens resenärer i teknikens värld

Snabbare incheckningar och mindre tid spenderad på flygplatsen vore väl en dröm, eller hur!

Effektiviteten runt säkerhetskontroller och scanning av väskor på flygplatser skiljer sig mycket från land till land. Personligen tror jag mig ha upplevt den mest tidsödande proceduren i Italien och på Roms flygplats. Ja, på delad första plats av Paris Charles de Gaulle då, men där är hela flygplatsen själva problemet, inte bara procedurerna.

SvD Resor har sammanfattat framtidens resande i fem punkter, hämtade ifrån rapporten ”From Chaos to Collaboration” som bolaget The Futures Company har gjort på uppdrag av Amadeus. Du kan ladda ned rapporten från Amadeus webbsida här (pdf)

Tekniken ligger så klart till grund för snabbare rutiner runt resande samt upplevelser och tjänster. Allt från bokning till incheckning, information om biljetter och resan på flygplatser, att hitta rätt, information om sevärdigheter, uthyrning av iPads och förbättrad conciergeservice på hotell och wi-fi tillgång m.m.

Den femte punkten som SvD listar är begreppet ”Bleisure-resenären”. Ett ord jag inte tycker om men som ska vara en sammanslagning av Leisure och Business. Att det är fokus på just personer som reser i affärer (och bloggare) och att dessa människor skulle uppskatta bra tekniska förutsättningar stämmer men glöm inte bort alla andra, tack!

Både Ving och Fritidsresor erbjuder gratis wi-fi på utvalda delar av sina semesteranläggningar vilket är jätte bra men varför ska Fritidsresor ta betalt för uppkoppling på rummen? Uppkoppling runt poolen och i restaurangen i all ära, men framför allt behöver åtminstone jag en bra uppkoppling på rummet! Jag vet inte priset för wi-fi på Fritidsresor men överlag är det tröttsamt och fräckt av hotellkedjor att ta ut extra kostnad för uppkoppling. Hoppas saker och ting ser annorlunda ut år 2020.

Lämna ett svar