Utbildning och praktik

Exempel på kunder jag jobbade med under Berghs SoC (1 år) och praktikperioden på Hypermedia via Farfar Academy (8 månader)

  • Procter & Gamble
  • Resdagboken
  • MySpaceTV
  • Synsam
  • En Svensk Klassiker
  • Lunarstorm

Examensprojekt Berghs

Kund: Dataföreningen (examensprojekt Berghs SoC, 2008)
Strategi – projektledning – idé – kundpresentation

Dataföreningen, examensarbete
Jag jobbade med Dataföreningen i mitt examensprojekt för Bergh SoC

Dataföreningen är en intresseorganisation som vänder sig till verksamma inom ”IT sektorn” och vill verka för en sund utveckling av IT inom Sverige. Målgruppen inkluderar en mängd olika professioner och yrkeskategorier och därför gäller det att skapa ett värde för varje enskild individ.

Uppdrag: Skapa en kampanj som inkluderar en ”tjänst” som attraherar en yngre målgrupp, ökar antalet medlemmar och skapa kännedom om organisationen. ”Tjänsten” för målgruppen bör skapa word of mouth och en organisk tillväxt av medlemmar som stannar minst 5 år. En del i utmaningen låg i att höja statusen runt varumärket Dataföreningen och påvisa ett tydligt värde i ett medlemskap.
Strategi: Att påvisa nyttan med ett livslångt medlemskap. Studenter kan skapa bra förutsättningar inför arbetslivet genom att nätverka så tidigt som möjligt med arbetsgivare. Genom konceptet och tjänsten ”Speed dating” och budskapet ”Speed up your career” ville vi locka till möten mellan studenter, nyutexaminerade och arbetsgivare. Detta är en förmån för dig som medlem. Kanaler: kampanjsajt, Facebook för diskussioner, gerilla-marknadsföring på utvalda skolor, annonser i studenttidningar, banners på webbsidor och onlinemagasin inom data.

Uppdrag för Hypermedia (Warszawa via Farfar Academy, 2009)

Kund: Procter & Gamble

Kampanj: Herbal Essences (2009)

Herbal Essences
Herbal Essences, ett varumärke inom Procter & Gamble

Uppdrag: Skapa en virtuell mötesplats för kvinnliga medlemmar, en exklusiv miljö för diskussion samt att få rådgivning av experter inom skönhet och vård. Idén var att skapa en stark relation mellan varumärket och konsumenter.
Strategi: Förverkliga konceptet ”personlig vägledare/tränare” online för målgruppen kvinnor 15-24 år, webbvana och nätverkande i sociala medier. Utmana dina vänner i tävlingar och vinn en personlig vägledare som bara är till för er, er gemensamma expert.
Koncept: “Circle of Friends”. Gruppvägledning innebär att du delar ”din” favoritexpert i din vänkrets – keep the team spirit online!
Lösning: En plattform med fokus på interaktionen mellan experter och målgruppen. Plattformen skulle erbjuda verktyg som gör det möjligt att diskutera, tävla och inspireras likaväl som att skapa kompisgrupper – ”Circle of Friends”.

Kampanj: Pantene Pro-V (2008 – 2009)

Pantene Pro V, ett varumärke inom Procter & Gamble
Pantene Pro V, ett varumärke inom Procter & Gamble

Uppdrag: Ompositionera varumärket som “the golden standard for hair health quality” och öka försäljningen. Lansering i 11 länder i Västeuropa där målgruppen var perfektionister, konformister och “beatuy junkies”.
Kampanjens två delar:
1) Varumärke till kvinna “The 10 Day Challenge”
2) Kvinna till kvinna, skapa word of mouth och rekommendationer

Till detta skulle lokala kändisar agera som ambassadörer för produkterna. Ett flertal initiativ förekom under del 2 med syfte att lansera nya kollektioner och där utvalda stylister och kändisar och sociala medier användes i kampanjerna. T ex öka förtroendet för produkterna ytterligare genom att skapa ”Pantene Lifestyle” för modemedvetna kvinnor som vill sticka ut från mängden. Tävlingsidéer presenterades som t ex skapa en “dokumentär” där du och dina väninnor antar “The 10 Day Challenge” tillsammans (urpsrunglig idé från den tv show som lanserades i England under kampanjen) eller exklusiva tips från experter i ”Get the Pantene look” för en helhetslook från hårstyling till kläder.

Kampanj Lenor (2009)

Lenor Parfumelle, ett varumärke inom Procter & Gamble
Lenor Parfumelle, ett varumärke inom Procter & Gamble

Uppdrag: Skapa en kampanjsajt för den nya kollektionen av mjukmedlet Lenor Parfumelle med en tillhörande tävling.
Budskapet ”Dresses in Luxury” skulle genomsyra webbsidan och design och känslan av lyx var prioriterad.